Rock Machine

Horolezectvo

Projekt Seven Virgin Summits

18.10.2017
Jeden z najlep┼í├şch slovensk├Żch horolezcov Michal Sabov─Ź├şk a rovnako slovensk├í ┼ípi─Źka v paraglajde Juraj Kore┼ł sa rozhodli posun├║┼ą svoje limity a vymysleli spolu naozaj origin├ílny projekt. Jeho cie─żom bude postupne vyliez┼ą a na pad├íku zletie┼ą sedem panensk├Żch ┼ít├ştov na siedmich kontinentoch. Na prv├║ ─Źas┼ą tohto projektu by sa chceli vybra┼ą u┼ż v decembri. Ich pl├íny s├║ odv├í┼żne: na po┼żi─Źanej plachetnici preplavi┼ą Drakeov prieliv, prist├í┼ą v Antarkt├şde a vyliez┼ą a zletie┼ą na pad├íku nejak├Ż ten panensk├Ż kopec. Ten by si tak mohli potom pomenova┼ą pod─ża svojej v├...   Cel├Ż ─Źl├ínok
┬áVysok├ę Tatry - Sliezsky dom - Velick├í dolina - mas├şv Bradavice - velick├ę gran├íty Je november 2011 a vo Vysok├Żch Tatr├ích z├║ri neskuto─Źn├ę babie leto. Potrebujeme vymyslie┼ą nie─Źo ─żah┼íie, krat┼íie, ale tak aby to d├ívalo zmysel. V ter├ęne sme takmer ka┼żd├Ż de┼ł u┼ż nieko─żko t├Ż┼żd┼łov... R├íno vyr├í┼żame pe┼íi z Tatranskej Polianky chodn├şkom na Sliezsky dom. Aj ke─Ć s├║ slnkom vysvieten├ę ju┼żn├ę svahy such├ę, v tieni u┼ż je vrstva premrznut├ęho ─żadov├ęho snehu. Preto potrebujeme cel├Ż de┼ł osta┼ą na slnku. Na┼í├şm cie─żom je Dvojit├í ve┼ża, nevysok├Ż skalnat├Ż vrchol vyp├şn...   Cel├Ż ─Źl├ínok
┬á┼ávaj─Źiarsko - Engadin - Maloja - Val Forno - Fornohutte - Monte Rosso U┼ż pri ned├ívnej n├ív┼íteve na chate Forno som sa dozvedel ┼że chat├ír Beat sa po prezna─Źen├ş modrej trasy na pass Casnil Sud pustil aj s priate─żmi do budovania ├║plne novej modrej trasy na vrchol Monte Rosso. Modr├í zna─Źka znamen├í v t├Żchto kon─Źin├ích vysokohorsk├║ trasu ktor├í nie je ┼ípeci├ílne upravovan├í a turisti sa na nej pohybuj├║ na vlastn├ę nebezpe─Źenstvo. Pri ─Ćal┼íej n├ív┼íteve som pri┼íiel na chatu a┼ż o tretej poobede ale to mi nevadilo aby som nevysk├║┼íal len pred p├ír d┼łami dokon─Źen├║ trasu. N...   Cel├Ż ─Źl├ínok
┬á┼ávaj─Źiarsko - Engadin - Maloja - Val Forno┬á Hne─Ć za Malojou v smere na Chiavennu, e┼íte sk├┤r ne┼ż za─Źnete v serpent├şnach prudko klesa┼ą treba odbo─Źi┼ą do─żava na par├ídne ve─żk├ę a bezplatn├ę parkovisko. Odbo─Źka je ozna─Źen├í. Odtia─żto vedie cesta ku jazeru Lej Cavloc, ktor├ę patr├ş k najkraj┼í├şm ┼íiroko ─Ćaleko ale samozrejme nie ─Ćalej ako je Val di Campo :) Ke─Ć┼że ma ─Źak├í dlh├Ż de┼ł ne┼ípekulujem a idem po ceste, miestami ┼ítrk, inokedy asfalt. D├í sa ├şs┼ą aj chodn├ş─Źkom ale potom treba ├şs┼ą okolo jazera. Popri malej re┼ítaur├ícii so slne─Źnou terasou len prefr─Ź├şm. Ne...   Cel├Ż ─Źl├ínok
Na ├║vod nie─Źo o┬áJubil├Ąumsgrate Jubil├Ąumsgrat je skaln├Ż hrebe┼ł, ktor├Ż sa nach├ídza v┬áNemecku, v┬ápohor├ş Wetterstein Gebirge, priamo nad olympijsk├Żm meste─Źkom Garmisch-Partenkirchen. Na z├ípade za─Ź├şna na najvy┼í┼íom vrchole Nemecka Zugspitze 2963 m n.m. a┬ána v├Żchode kon─Ź├ş na dominantnom vrchole Alpspitze 2628 m n.m. Na hrebeni je mno┼żstvo ve┼ż├ş, vrcholov, sediel a┬áz├írezov a┬átrasa vedie priamo po nich a┼ż na jeden vrchol Hochblassen. Na hrebeni neklesnete pod 2450 m n.m. a┬ájeho celkov├í d─║┼żka je 8,1 km. Prev├Ż┼íenie je okolo 900 m. Hrebe┼ł je na viacer├Żch miestach za...   Cel├Ż ─Źl├ínok
Za─Ź├şnam optick├Żm blufom, lebo tento ├║vodn├Ż obr├ízok nie je skuto─Źn├Ż, ale pr├íve to je ┼áa┼łov ┼ít├Żl fotografie: vyvola┼ą em├│cie, ktor├ę ved├║ k┬áot├ízkam. ┬á Profesion├ílny fotograf vraj z├ísadne odmieta robi┼ą obr├ízky, ktor├ę nezodpovedaj├║ realite. Ale m├í aj m├ílo porozumenia pre in├Ż druh fotografie. U┬áprofesion├ílov je roz┼í├şren├í mienka, ┼że obraz, ktor├Ż je digit├ílne zmenen├Ż, je bastard. ┬á Je to ale naozaj tak? Ve─Ć predsa ┼áa┼ło s├ím bol profi horsk├Ż vodca, pozn├í realitu h├┤r naspam├Ą┼ą a┬ásk├║sil ju aj na vlastnom tele. A┬ápredsa vid├ş hory aj z┬áin├ęho uhla poh─ż...   Cel├Ż ─Źl├ínok
Po zru┼íen├ş kontroverznej ale predsa len jedinej lezeckej steny v Poprade v obchodnom centre Max sa Poprad stal pravdepodobne najv├Ą─Ź┼í├şm slovensk├Żm mestom bez lezeckej steny. V dne┼ín├Żch ─Źasoch ke─Ć chce ─Źlovek nie─Źo vyliez┼ą v pr├şrode a je to jedno ─Źi je to v├Żkonnostn├Ż lezec alebo turista, bez tr├ęningu na lezeckej stene to p├┤jde len ve─żmi ┼ąa┼żko, respekt├şve s n├şm to p├┤jde ove─ża ─żah┼íie... Lezeck├ę centr├í s├║ dobr├ę okrem tr├ęningu po ve─Źeroch a v zlom po─Źas├ş aj na budovanie komunity,┬áspozn├ívanie nov├Żch ─żud├ş(spolulezcov) a spolo─Źensk├Ż ┼żivot... Z lezeckej dep...   Cel├Ż ─Źl├ínok
┬áDvadsiaty ┼ítvrt├Ż ro─Źn├şk popradsk├ęho festivalu sa za─Ź├şna u┼ż ─Źoskoro. V d┼łoch 12. - 16. okt├│bra v├ím pon├║kne 51 filmov zo ┼ítrn├ístich kraj├şn sveta, besedy s hos┼ąami, v├Żstavy horskej fotografie a preteky v ┼íportovom lezen├ş. ┬á Z filmovej tvorby sa m├┤┼żete te┼íi┼ą aj na dom├íce sn├şmky. Medzi nimi m├í st├íle miesto Palo Barab├í┼í, ktor├Ż sa predstav├ş s filmom Sloboda pod n├íkladom. Ras┼ąo Hatiar uvedie svoj film Oby─Źajn├ş chlapci o legend├írnej skialpinistickej dvojici Trizna - Madaj. Viliam Bend├şk predstav├ş svoj film o ultrabehu - 12CH Vysok├ę Tatry Trail, ktor├ęho prot...   Cel├Ż ─Źl├ínok
Strecha Eur├│py, najvy┼í┼í├ş alpsk├Ż vrchol Mont Blanc (4810 m.n.m.) je v h─żad├í─Źiku horolezcov, zdatn├Żch turistov, dobrodruhov, ─żud├ş pos├║vaj├║cich svoje hranice. Pre n├ís s┬áIvkou bol v├Żstup na Mont Blanc logick├Żm vyusten├şm na┼íich spolo─Źn├Żch aktiv├şt v┬áhor├ích. ┬á Pl├ínova┼ą tak├Żto v├Żstup treba aspo┼ł mesiac dopredu, aby sa dalo zabezpe─Źi┼ą ubytovanie. Najjednoduch┼íia sa n├ím javila mo┼żnos┼ą si v┬ápohodl├ş domova zarezervova┼ą noc─żah na chate Goutier. No internetov├Ż rezerva─Źn├Ż formul├ír u┼ż v┬áj├║ni hl├ísil posledn├Ż j├║lov├Ż t├Ż┼żde┼ł ako plne obsaden├Ż. A┬átu sa za─...   Cel├Ż ─Źl├ínok
N├ístup zimy v Tatr├ích nez├ívis├ş celkom od mesiaca v kalend├íri. Stane sa, ┼że u┼ż za─Źiatkom okt├│bra nasne┼ż├ş a sneh sa vo vysok├Żch pol├ích udr┼ż├ş a┼ż do jari. Inokedy si zima d├íva na─Źas a e┼íte ani za─Źiatkom decembra neprevl├ída v panor├íme Tatier biela farba. Lezeck├í sez├│na 2015/2016 poskytla e┼íte mo┼żnos┼ą lezenia na vyhriatej skale aj cez du┼íi─Źkov├Ż v├şkend na prelome okt├│bra a novembra. ┬á Moj├şm prian├şm bolo sa po─Źas v├şkendu stretn├║┼ą na lane s kamar├ítmi, s ktor├Żmi som po─Źas roka liezol. Za─Ź├şname s Ferkom a ─Żubom v piatok na O┼íarpancoch. Vybran├ę m├íme najv├Ą...   Cel├Ż ─Źl├ínok
┬áBergelsk├ę Alpy: Bondo (823) - Sasc Fur├Ą (1904) - Passo Trubinasca (2701) - Passo Porcelizzio (2961) - Rifugio Gianetti (2534) - Piz Badile (3305) Via Normale 3+... A nasp├Ą┼ą. 14 hod├şn, cca 4300+ ┬á ┬á Prech├ídzam ├║zkymi uli─Źkami osady Bondo r├íno presne o siedmej. Po sk├║senostiach z minul├ęho roku u┼ż viem kade, tak sa nezdr┼żujem. Za mostom doprava a hne─Ć strmo hore po starom chodn├ş─Źku, vydl├í┼żdenom bergelskou ┼żulou. Pri parkovisku som asi za tri┼ítvrte hodiny, pozer├ím si zna─Źky ├íut. Horolezcov z celej Eur├│py pri┼ąahuje tento ┼żulov├Ż obor. Pokra─Źujem strm├Żm chod...   Cel├Ż ─Źl├ínok
Liezol u┼ż niekto z┬áv├ís ÔÇ×asiÔÇť prvov├Żstup? Asi nie alebo asi ├íno? Tak ste liezli s┬áVladom Tatarkom, a┬ávtedy bolo o┬áprekvapenia postaran├ę. Bol to zauj├şmav├Ż v├Żlet, pre m┼ła tak ─Źi tak, lebo ako v┼żdy som sa dozvedel len to, ┼że ideme na Brn─Źalku. Sme tam ako doma, tak ─Źo ma tam e┼íte m├┤┼że prekvapi┼ą? Nejak├Ż kopec p├┤jdeme, ja som o┬átom aj tak nerozhodoval. P├şsal sa 8. m├íj 1965, pred t├Ż┼żd┼łom sme boli, ako zvy─Źajne, na Zbojn├ş─Źke, pre┼íli sme sa na Mal├Ż Javor├ík. ┬á M├┤j Norton 500 pozn├í u┼ż cestu na ┼áalvej├ík aj naslepo, a┬áaj miesto, kam schov├íme motorku, je u...   Cel├Ż ─Źl├ínok
┬áP├şsal sa rok 1984 ke─Ć ┼ívaj─Źiarska dvojica Erhard Loretan a Norbert Joos ako prv├í preliezla hrebe┼łom Annapurien a dosiahla v┼íetky tri vrcholy siahaj├║ce ponad osemtis├şc metrov. Oboch ┼ípi─Źkov├Żch ┼ívaj─Źiarskych horolezcov vtedy ─Źakala e┼íte hviezdna kari├ęra... a ─Źakal ich aj v nie─Źom spolo─Źn├Ż osud. Erhard Loretan sa stal nesk├┤r tret├şm horolezcom v hist├│rii, ktor├Ż vyst├║pil na v┼íetk├Żch 14 osemtis├şcoviek. Jeho krajan Norbert Joos sa zastavil po trin├ístich ├║spe┼ín├Żch v├Żstupoch na osemtis├şcovky pr├íve na tej najvy┼í┼íej z nich - Mount Evereste. Po probl├ęmoch s malou ...   Cel├Ż ─Źl├ínok
Horolezci poznaj├║: jedna z piatich vyhraden├Żch lokal├şt pre horolezectvo na ├║zem├ş NP Mal├í Fatra. Na severnej strane Kriv├ínskej Fatry, v ├║st├ş Belskej doliny, nad dedinou Bel├í, nad prav├Żm brehom potoka. V roku 2015 sa OOCR Mal├í Fatra plesla po vrecku a zainvestovala vraj 6000 Eur do spr├şstupnenia tohto miesta aj pre turistov. V├Żsledkom je most├şk cez potok, poupravovan├Ż chodn├şk zdola a┼ż po najvy┼í┼í├ş bod sk├íl, vy┼ítrkovan├ę parkovisko povy┼íe most├şka a tri zabezpe─Źen├ę vyhliadky. Ale najm├Ą nov├í ┼żlt├í zna─Źka, aby sme sa my cepri nemotali po lese a nezavadzali lezcom. Len...   Cel├Ż ─Źl├ínok
Je tomu vy┼íe roka, ─Źo som na Vetroplacha, p├şsal ─Źl├ínok o knihe Gastona R├ębuffata- The 100 Finest Routes. Klasiky v mas├şve Mont Blancu. Rok je naozaj dlh├í doba a ja ver├şm, ┼że to niekomu z v├ís pomohlo zozn├ímit sa s n├ídhern├Żm ├║dol├şm Chamonix, otestova┼ą tamoj┼í├ş granit alebo ochutna┼ą k├║sok z chrumkav├ęho firnu. A ver├şm, ┼że ujo R├ębuffat bol pri tom tie┼ż. Tento kr├ít som sa rozhodol, vo volnom pokra─Źovan├ş, op├şsa┼ą a podeli┼ą sa s vami o dobrodru┼żstv├í, ktor├ę sme so spolulezcami, pre┼żili pri potulk├ích ve─żk├Żmi severn├Żmi stenami ├ülp. Rovnako in┼ípirovan├Ż knihou Gast...   Cel├Ż ─Źl├ínok
Aj horali absolvuj├║ odborn├║ horolezeck├║ ┼íkolu a┬áraz ich ─Źak├í aj z├ívere─Źn├í sk├║┼íka. Vlado Tatarka ju robil v┬ázahrani─Ź├ş s┬áprospechom 1. Z├íkladn├║ ┼íkolu absolvoval na skalk├ích v┬áokol├ş Banskej Bystrice, ako tovari┼í pracoval na tatranskej ┼żule a┬ápo zdolan├ş v├Żznamn├Żch ciest a┬ápo praktick├Żch sk├║┼íkach na Weberovke, Hokejke, ─îiernom ┼ít├şte, ─Żadovom ┼ít├şte, Gerlachu, Batizovskom ┼ít├şte, ┼Żltej stene a┬á─Ćal┼í├şch ┼ąa┼żk├Żch sten├ích pri┼íla na rad MASTER sk├║┼íka. Jej priebeh je u┼ż zn├ímy pod menom Gipsyho tril├│gia, teraz ju dop─║┼łam fotkami s┬áp├şsomn├Żm sprievodom...   Cel├Ż ─Źl├ínok
Po dlh┼íej dobe sa mi op├Ą┼ą podarilo dosta┼ą sa k vylezeniu nejak├ęho toho ─żadu. Pod─ża infa od kamo┼íov vo─żba padla na moju ob─ż├║ben├║ Kva─Źiansku dolinu. Boli sme tam v─Źera (v pondelok) okolo obeda. Nikde nikoho, ani nohy, sv├Ąt├Ż pokoj. ─Żady s├║ na prekvapenie dobre vyte─Źen├ę a presne tak akur├ít tvrd├ę. Prv├Ż ─żad za potokom vyzer├í fajn, my sme liezli na druhom, ktor├Ż sa zla┼łuje dole do ka┼łonu. Na to, ┼że je moment├ílne zima ak├í je, ─żad svojou kvalitou milo prekvapil. Tak┼że ak ste e┼íte neboli, Kva─Źiansku dolinu odpor├║─Źam. Treba sa popon├íh─ża┼ą, ktovie ako sa t├íto zima e...   Cel├Ż ─Źl├ínok
─îas men├ş v┼íetko brut├ílne r├Żchlo: dnes by sme i┼íli modern├Żm SUV autom do Lomnice, vy┼íli kab├şnkou na vrchol, zbehli feratkou pod stenu, s┬ámodern├Żm v├Żstrojom a┬á─żahk├Żmi ruksakmi, a┬áo┬ádve hodiny by sme u┼ż pili pivo na hornej stanici. Samozrejme nie sami, lebo by liezlo naraz aj p├Ą┼ą dvoj├şc. ┬á Za na┼íich ─Źias sme poznali pr├şchod pod stenu len Jord├ínkou alebo od Film├írskeho ┼ż─żabu, kr├ş┼żom do T├ęryho kulo├íru. Boli sme x-kr├ít na T├ęrynke, d├şvali sme sa t├Żm smerom, ale Vlado nikdy nenavrhol ├şs┼ą to liez┼ą. M├ím dojem, ┼że mal tie┼ż pln├ę gate. M┼ła tam ne┼ąahalo v├┤bec...   Cel├Ż ─Źl├ínok
┬á┼ávaj─Źiarsko - Berninsk├ę Alpy - Engadin - ┬áPontresina - Lagalb doln├í stanica lanovky 2007m.n.m. Nad ├║dol├şm Engadinu sa vyp├şnaj├║ stovky vrcholov. ─îlovek, keby chcel, mohol by sa na ka┼żd├║ t├║ru vybra┼ą na in├Ż vrchol a dlh├ę roky by nemusel ┼żiadnu t├║ru presne zopakova┼ą. December roku 2015 sa zap├ş┼íe ako ve─żmi such├Ż a na snehov├║ pokr├Żvku lakom├Ż mesiac. Po tr├ęningu na zjazdovke na vrch Lagalb oproti Diavolezze ne─Ćaleko passo Bernina mi padol zrak na ne─Ćalek├Ż kopec. Vol├í sa Piz Alv, vysok├Ż je len tesne pod tri tis├şcky. Vedel som u┼ż d├ívnej┼íie, ┼że je to tak├Ż Engadi...   Cel├Ż ─Źl├ínok

Vidmo na Vysokej

25.12.2015
V┬áprvej polovici okt├│bra to v┬áTatr├ích v├┤bec nevyzeralo na to, ┼że nejak├ę babie leto v├┤bec pr├şde. No term├şn Sherpa Rallye sa ne├║prosne bl├ş┼żil a┬ábolo treba nejak├║ vyn├í┼íku pred pretekmi urobi┼ą. Tak sa napokon v┬ásobotu poobede so 60 kg na chrbte vyd├ívam na Chatu pod Rysmi. Po─Źasie na vyn├í┼íku tak akur├ít ÔÇô pod mrakom, slab├Ż vietor a┬ápolopr├ízdna dolina. Idem si tak ako v┼żdy ÔÇô ve─ża kr├ítkych ┼ítandov, m├ş┼łam prv├║ skratku pri Wachterke a┬ápo rozbitom chodn├şku popri ┼Żab├şch ples├ích sa dost├ívam pod vodop├íd do druhej skratky. Zmena po─Źasia na re┼ąaziach zn├ísob├ş s├...   Cel├Ż ─Źl├ínok

Zoznam ─Źl├ínkov od 1 do 20 (z 137) >>

Sportful | Eshop so ┼íportov├Żm oble─Źen├şm
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2017  |  designed by MVM Trade s.r.o.