Najkrajšie viacdĺžky v Paklenici - Mosoraški 5c

16.08.2012
najkrajsie-viacdlzky-v-paklenici-mosoraski-5c

Najčastejšie lezená viacdĺžková cesta v Paklenici. Najľahšia klasika v hlavnej stene Aniča Kuk. Aj to sa dá vyčítať zo sprievodcu, ktorého sa oplatí kúpiť.

Mosoraški: 9 dĺžok, 350 metrov, jednotlivé dĺžky: 3a,4b,4b,4a,4b,4a+4a (tieto dve dĺžky sa spájajú dokopy),5c,5b,5a.

Skoro ráno sme s Mirom na nástupe pri pamätnej karabíne. Od parkoviska cca 30 minút rezkej chôdze do kopca. Tento pomníček je  zároveň orientačným bodom, pri ktorom začína cesta Mosoraški. Pomníček je tu na pamiatku chlapíkovi, ktorý sa pokúsil o prvý výstup stenou Aniči. Liezol sám a tento pokus sa mu stal osudný. Miestom jeho pokusu teraz vedie druhá najľahšia cesta v Aniči, nesúca jeho meno: D.Brahm 5c.

táák,_počkáj,_nehýb_sa,_fotííím!

Od karabíny traverzujem vpravo. Tu totiž začínajú nity. V sprievodcovi je to zakreslené trošku viac vľavo = špatně.

Prvá dĺžka je vraj 3a = blbosť. Idem po nitoch a s Mirom sa zhodujeme, že je to ťažšie. Prvý štand je pri strome, viditeľnom zdola, to už je v sprievodcovi zakreslené správne. Pekné lezenie začína. Na výraznej polici v tretej dĺžke sa pokračuje vľavo. Pod strmou stienkou, v ktorej visí červená smyčka, sme sa práskli vľavo = špatně, Miro sa musel vrátiť, bolo treba traverzovať vpravo za hranu. Traverz vľavo je až neskôr. Kľúčová dĺžka vedie vhĺbením, viditeľným už zdola. Pekné lezenie, sokolíkovia, technické kroky. Vyšmýkanú skalu som si moc nevšimol, bolo to v pohode.

Aniča_a_Mosoraški

Nasledoval štand v stene. Málo miesta na to, aby tu bolo viac ľudí. Hneď vedľa je štand ešte jeden, ale tam už sa visí. Nasledujúce dve dĺžky na vrchol boli parádne. V podstate celá cesta parádna a strmá. Zo štandov pozeráte dole do doliny.

Najdôležitejšia vec: orientácia - ja som mal prefotený plánik vo foťáku a po každej dĺžke som do neho pozeral. Na budúce už ho budem mať prefotený na papieri... Zle sme odbočili len raz. Raz som hľadal cestu na polici v tretej dĺžke. Nie je vždy vidieť od nitu po nit. Cesta je však odistená dobre. Nezakladali sme nič, aj keď by sa dalo. Odporúčam pár friendov strednej veľkosti. V kľúčovej dĺžke sa môžu zísť.

Obtiažnosť: Aj keď sa o Mosoraški hovorí ako o najľahšej ceste v Aniči, tak to 5c sedí - čiže po našom = poctivá šestka.

Výstroj: Mali sme dve 60-metrové laná, v prípade že by bolo treba zlaňovať by sme boli v pohode. Smyčky, friendy strednej veľkosti. Hore nie je žiadna voda. Zostup odporúčam cez vrchol Aniče, tenisky sme niesli v batohu.