Najkrajšie viacdĺžky v Paklenici - Hrebeň Nosoroga 4c

04.08.2012
najkrajsie-viacdlzky-v-paklenici-hreben-nosoroga-4c

Chorvátske pobrežie: Národný park Paklenica

V tomto seriáli vás prevedieme po tých najkrajších viacdĺžkových cestách v Paklenici. Táto najväčšia lezecká oblasť v Chorvátsku ponúka pre každého niečo a ja sa stručne pokúsim jednotlivé cesty priblížiť pár užitočnými detailami a hlavne fotkami. Rád by som, aby vznikol seriál článkov, aké by som aj ja rád našiel na internete, keby som hľadal informácie, prípadne inšpiráciu na danú tému...

Čo sa týka obtiažnosti, tak začneme pekne zdola. Kam až sa dostaneme v budúcnosti to ukáže čas...

Nosorog 4c

Na začiatok si dáme niečo na rozlezenie. Nenáročná cesta vedúca väčšinou po hrebeni. Nosorog sa na vás bude pozerať, keď vystúpite z auta na hornom parkovisku. Je tam drevená tabuľka smerovník. Pod nástup je to cca 5 minút chôdze. Prvá dĺžka vedie ľahkým komínom, ktorým sa dostanete na hrebeň. Tu je prvý štand. Cesta je dobre odistená. Ďalej vedie prevažne po hrebeni. Veľmi pekné a ľahké lezenie. Kĺúčové miesta sú tri, vždy to je len pár metrov, je tam viac možností.

Nosorog_z_protisvahu

Čo sa týka obtiažnosti tak podľa mňa tých 4c na tie tri kľúčové miesta sedí. Ináč je to celé ľahšie. Čo sa týka orientácie, tak v podstate na celej ceste sa dá trafiť od istenia ku isteniu. Približne v strede hrebeňa sa obchádza výrazná vežička zľava. Na začiatku traverzu je dobré urobiť štand a traverz ísť na krátkom lane, preliezť vpravo a ku štandu v sedielku kúsok zliezť. Celý traverz je ľahký terén max 3. Zo sedielka začína jedno z troch kľúčových miest. Ľahšia možnosť vedie trošku zľava.

Zostup:

Pod vrcholom končí cesta na plošine. Tu sme sa rozhodovali či sa pokúsime zostúpiť vpravo dole. (mužíci/strmé) alebo pôjdeme ďalej po hrebeni ľahkým terénom. Nakoniec sme zvolili druhú variantu. Našli sme zelené značky a traverzli potom do suti vpravo (pri pohľade zdola) a zďaleka viditeľným chodníčkom  zišli dole ku parkovisku.

Náš dojem:

Veľmi pekná cesta. Nenáročná s peknými výhľadmi. Krátky nástup. Pomerne jednoduchý zostup (zobrať tenisky). Lezie sa na slnku!

V stene Nosoroga vedie ešte veľa ďalších pekných ciest. My sme stihli ešte cestu Lijdin 4c. Pozor, tam treba aspoň zopár friendov, vklínence, smyčky. Veľmi pekná cesta a na rozdiel od jednodlžkových ciest rovnakej obtiažnosti v kaňone nebola vyšmýkaná.

To aké sú tie najľahšie jednodlžky v kaňone vyšmýkané určite nikoho nepoteší, pozitívum je snáď to, že to aspoň viac ľudí bude motivovať ku lezeniu viacdĺžkových ciest. Tie sú predsa len už väčším zážitkom...

Materiál:

Do Nosoroga si zoberte určite zopár smyčiek a expresky, ostatné istiace pomôcky sme nepoužili, to už nechám na každého vlastné uváženie.

Sprievodca:

Sprievodca Paklenice sa oplatí kúpiť, ak máte záujem liezť :) Človek, ktorý chce liezť, tu totiž nemôže neprísť znova... Vo fotogalérii vám ponúkneme aj malé ukážky z neho aby ste mali lepšiu predstavu o danej ceste. Oproti minulosti sa v Paklenici zlepšila orientácia. Nástupy na tie najhlavnejšie klasiky sú označené. Pribudli nové orientačné tabuľky. Posledné vydanie sprievodcu je výrazne zmenené a doplnené o nové cesty. Porovnávali sme ho so starým vydaním a prekvapení sme boli, že sa vo viacerých cestách dokonca upravila klasifikácia - väčšinou smerom hore...

Vstupné do NP Paklenica:

Za vstup do národného parku sa platí poplatok. Vyberá sa pri vjazde do kaňonu. Po zaplatení môžete výjsť autom až ku parkovisku na konci cesty. Prvé cesty začínajú hneď pri ňom. V Kaňone je v skale vytesané a výborne spravené wc so studenou! vodou, žiadny ďalší poplatok sa už nevyberá. Neďaleko wc je aj obchodík tiež v skale, kde sa dajú kúpiť mapy, sprievodcovia ale aj nanuky či chladené nápoje.

Pre lezcov je najvýhodnejšie kúpiť si 5 dňový vstup za 150 kuna - cca 22 euro, vstupy treba vyčerpať v priebehu 30 dní.

V období do konca apríla a od začiatku októbra sa platí 120 kuna.