Človečina, kl. V+, Zadný Popradský zub - Veľká Kôpka 2354m

19.09.2021
clovecina-kl-v-zadny-popradsky-zub-velka-kopka-2354m

Vo Vysokých Tatrách nedávno vznikla nová cesta v oblasti Dračej dolinky vedúca platňami na Popradský hrebeň. Nástup do cesty je vo východnej stene Popradských zubov medzi výstupom Neumann – Mátray z roku 1971 a výstupom Gálfy - Rybanský z roku 1959. Autor cesty s odistenými štandmi a postupovými borhákmi Martin Murár nám poslal tento podrobný opis. Martin je okrem iného aj autorom odistenej cesty na Velický zub nad Sliezskym domom. Článok obsahuje podrobný popis výstupu, budeme radi až po jej prelezení nám napíšete do diskusie pod článkom vaše dojmy.

Materiál: lano 60m, 9x expres, 3x friend (mikro, mini, midi), 2x slučka 180 cm na hrebeň

1. dĺžka, kl. V+, 39m, B4

Stena v spodnej časti vytvára tri vertikálne hrany vysoké približne 15 metrov. Nastupujeme priamo prostrednou z nich. B1 a B2 sú dobre viditeľné zo zeme. Úsek pri B2 predstavuje pre lezcov nižšej postavy (cca menej ako 175 cm) obtiažnosť VI-. Ľahšou alternatívou (IV+) je nástup zľava od hrany po skalnatej rampe, s vynechaním B1 a B2. Priamy nástup po hrane má ale svoje čaro. Ak to nie je nevyhnutné, netreba ho vynechať.

Hrana sa nad B2 končí policou, z ktorej pokračujeme stienkou B3 (V+). Nad stienkou B4 terén stratí strmosť a vedie trávami okolo voľného balvanu ku stienke pod previsom, kde je komfortný štand s vešiakom na batoh. V tomto záverečnom úseku sa prvolezec stratí z dohľadu. Je tu dobré dávať pozor na voľné kamene v tráve.

Štand 2 je od Š1 pri pozornom pohľade vidno vpravo hore nad nami.

2. dĺžka, kl. V+, 34m, B6

Priamo platňou (V+) B1 a B2 na veľkú terasu, predelenú skalnými „schodmi“ (III+). Odtiaľ je vidno B3 a B4, ktoré naznačujú smer traverzu popod previs. Lezieme ním doprava hore (V+). Za previsom pokračujeme stienkou bohatou na chyty (F) priamo hore (V) B5 a B6. Štand je na mikrobalkóniku s vklineným kameňom pri nohách. Je to dôverný štand, tretí lezec na ňom nie je príliš vítaný.

Ľahšou alternatívou (IV+) je oblezenie úvodnej platne a následného traverzu sprava po vlastnom istení.

Z Š1 istiaci nevidí prvolezca v traverze .Tretí štand nie je z Š2 vidno.

Do B2 a B3 sa zídu dlhé expresky alebo slučky. Záverečná časť druhej dĺžky môže byť po výdatných dažďoch mokrá.

pohľad_na_Kôpky_z_Dračieho_sedla,_cesta_vedie_vysvietenými_platňami,_foto_archív_MB

3. dĺžka, kl. V+, 31m, B5

Od štandu šikmo hore doľava B1 a potom priamo hore B2 (V). Od B3 pokračujeme stále priamo skalným pilierikom medzi trávami (IV+) cez B4. Nad B5 doľava na štand na trávnatej polici.

Štvrtý štand je od Š3 pri pozornom pohľade vidno priamo nad nami. Prvolezec sa po odlezení z B2 stratí z dohľadu.

4. dĺžka, kl. V+, 33m, B6

Od tretieho štandu vidíme líniu borhákov vedúcu prostriedkom obrovskej platne. Ňou vedie výstup. Najprv ľahšie (IV+), až po B2 potom začína kompaktná ničím neprerušená platňa a aj radosť B3 až B6 (V+). Štand je na veľkej pohodlnej polici s vešiakom na batoh.

Lezci na seba celý čas vidia. Piaty štand je z Š4 vidno priamo nad nami.

5. dĺžka, kl. V, 24m, B6

Pokračujeme stredom platne až na štand pre dvoch.

Lezci na seba celý čas vidia. Šiesty štand nie je z Š5 viditeľný.

6. dĺžka, kl. V+, 36m, B9

Najprv rampou doprava B1, potom priamo hore B2 a B3. Za B4 mierne šikmo doľava hore až po B7. Odtiaľ zase mierne doprava ľahšie (IV+) na štand na veľkej polici s vešiakom na batoh.

Lezci na seba vidia až po samotný odlez na štand. Siedmy štand je od Š6 pri pozornom pohľade vidno vpravo hore nad nami.

7. dĺžka, kl. V+, 35m, B7

Zo štandu štyri metre na veľkú trávnatú policu. Odtiaľ do steny prerušovanej šikmými trávnatými poličkami, ktoré vidno aj od Dračieho plesa. Lezieme až po B7 stále hore a mierne doprava. Nad B7 traverz doľava na nie veľmi pohodlný štand.

Táto dĺžka môže byť nepríjemná, ak sú trávnaté poličky mokré. Variant bez tráv je za VI-.

Lezci na seba celý čas vidia. Štand číslo osem nie je zo Š7 viditeľný.

8. dĺžka, kl. II, 25m, B2

Priamo hore 7 metrov ku B1 a potom pokračujeme strmou trávnatou policou B2 až na štand.

Lezci na seba vidia. Štand číslo osem nie je z Š7 evidentný.

Do dĺžok 8 a 9 ako aj na celé pokračovanie hrebeňom sú vhodnejšie nástupové topánky.

9. dĺžka, kl. II, 40m, N2

Pokračujeme strmou trávnatou policou 15 metrov ku dvom štandovým nitom (pozostatky z prvovýstupu) a ďalších 15 metrov na hrebeň. Z hrebeňa je to 10 metrov na vrchol Zadného popradského zuba.

Pokračovanie hrebeňom, kl. II/III

Najprv dole do sedielka a potom výraznou policou v západnej stene (Žabia dolinka) vežičky oddeľujúcej nás od Zadnej popradskej lávky. Polica je dobre viditeľná z vrcholu Zadného popradského zuba. Od Zadnej popradskej lávky na vrchol Veľkej Kôpky 2354 m n. m. Z vrcholu Kôpky najprv západnou stenou (Žabia dolina) systémom kaskád a políc (II) do štrbiny v hrebeni. Tu prejdeme na východnú stranu (Dračia dolina) a neskôr na samotný hrebeň. Neprehliadneme odbočku vedúcu západným smerom (Žabia dolina) po skalnej polici (I) a na jej konci sa zvrtneme takmer o 180 stupňov. Pokračujeme (CH) severovýchodným smerom sutinovou rampou k snehovému poľu do Kotlinky pod Váhou. Tu sa napojíme na červenú turistickú značku.

Na večeru a klavírny recitál na Chate pod Rysmi nie je predpísaný dresscode.

Cesta sa dá liezť až na vrchol Zadného Popradského zuba „naľahko“ a zlaniť na nástup.

Martin Murár

www.muraria.sk

Fotky Človečina, kl. V+, Zadný Popradský zub - Veľká Kôpka 2354m

RE: Človečina, kl. V+, Zadný Popradský zub - Veľká Kôpka 2354m
Jano 04.10.2021
Tak cestu som liezol a par postrehov: V prvom rade chcem podakovat autorom za tuto cestu, museli v nej stravit vela casu a vynalozit vela usilia, aby bola v tom stave ako teraz. Cesta je pekna v platnovitom terene. Pevna skala. Nie je moc silova, skor take hladkanie skaly a vyvazovanie po skrabkach. Na moj vkus asi trochu moc preistena. Nepotrebujete nic, Stacia 9ks expresiek a zo 2 slucky. Tie borhaky/nity s kruzkami pre zavesenie ruksakov na standoch...nie je to moc luxus? Mozno aj zbytocny, Material by sa dal pouzit inde. Cestou sa da pekne zlanit, treba si to dobre rozvrhnut, dlzky su kratsie , tak zlanite aj cez dve dlzky. Fakt si vazim usilie autorov , ale za seba musim povedat, ze som mal po prelezeni rozpacity dojem. Necitil som sa ako v Tatrach, v platniach by ste sice moc svojho nezalozili, ale tak odistene nie su ani niektore sklalky. Niekedy je menej viac. V kazdom pripade cestu odporucam, pre nas "priemernych-rekreacnych" je tak akurat, pekne lezenie. Jano.