Seven second summits

16.05.2008
seven-second-summits

Viacero špičkových horolezcov sa na tému Seven Summits vyjadrilo, že to už nie je až také zaujímavé, ale čo takto druhé najvyššie vrcholy všetkých kontinentov?
          Nedávno sa na túto tému vyjadril aj Hans Kammerlander, že by sa rád o túto zbierku pokúsil. Spravil som teda taký malý prieskum a pozrite sa teraz o aké vrcholy sa vlastne jedná. Vyzerá to rozhodne zaujímavo a pravdepodobne sa to ešte nikomu na svete nepodarilo. Teda aspoň na internete som o tom nič nenašiel.

K2

Začnime od najvyššieho. Tu asi nebude mať nikto problémy s hádaním. Druhý najvyšší vrch Ázie je K2 (8611m). V porovnaní s Everestom je to trochu "iné kafe". Na vrchol nevedie žiadny choďák a počet ľudí, ktorým sa podarilo stáť na vrchole je podstatne nižší, ako na Evereste.

Mt.Logan

Druhý najvyšší vrch Severnej Ameriky je Mt.Logan (5959m.) na hranici Kanady s Aljaškou. Výstup na túto horu je tiež poriadne zložitejší ako na Mt.Kinley. V okolí 2OO km nie je totiž žiadna základňa.

Ojos del Salado

Druhým najvyšším vrchom Južnej Ameriky je sopka Ojos del Salado (6880m) na hranici Argentíny a Čile. Tu je výstupová trasa pomerne jednoduchá a len posledných 200 metrov si vyžaduje ľahké lezenie.

Mount Kenya - Batian

Najvyšší vrch Afriky, Kilimandžáro je "choďákom". Na druhý najvyšší Batian (5199m) v masíve Mount Kenya treba liezť v skale cestu o obtiažnosti IV-V.

Mount Tyree

V Antarktíde je vrchol Mount Tyree (4852m) presne o 45 metrov nižší ako 13 kilometrov vzdialený Mount Vinson. Obtiažnosť obidvoch kopcov je podobná.

Monte Rosa

V Európe je síce podľa zemepisárov druhý najvyšší vrchol Monte Rosa 4634m, ktorej obtiažnosť je o trochu vyššia ako najvyššieho Mont Blanku, ale zberatelia Seven Summits si zamilovali viac Kaukaz. Najvyšší vrch Európy je podľa nich Elbrus - ak by sme do Európy rátali celé územie Ruska.

Dychtau

Na Kaukaze je druhým najvyšším vrcholom Dychtau (5204m), ktorého obtiažnosť je podstatne vyššia ako Elbrusu. "Normálka" je tu extrémne dlhá a vyžaduje si skúsenosti kvalitného horolezca.

Puncak Trikora
          A na záver nám zostala ešte Austrália a Oceánia. Druhým najvyšším vrcholom tu je Puncak Trikora (4750m) nachádzajúci sa na ostrove Papua - Nová Guinea. Pohorie Maoke je veľmi ťažko prístupné a samotný pochod pod kopec je ťažší ako výstup.

Teraz, keď sme sa pozreli na celú "Sedmičku" už môžeme tušiť, prečo o nej viacerí špičkoví horolezci hovoria s takým rešpektom. "Pozbierať" tieto vrcholy by si vyžadovalo veľké úsilie nielen z tej horolezeckej stránky. Možno sa raz dočkáme na túto tému nejakého pekného dokumentu. Na tému "Seven summits" sme ich mali možnosť vidieť už niekoľko.

Zo Slovenska sa najvyššie vrcholy všetkých kontinentov podarilo pozbierať len popradskému horolezcovi Petrovi Hámorovi.

spracované podľa internetu a časopisu Alpin

RE: Seven second summits.
Martin 24.01.2010
Hans Kammerlander zbiera "Sedem Samíc" Po K2 vystúpil na Ojos del Salado a Mount Kenya na Mt. Logan sa mu však vystúpiť nepodarilo a vrátil sa bez vrchola...

RE: Seven second summits
Martin 06.01.2012
Výstupom na Mount Tyree v Antarktíde sa stal Hans kammerlander prvým človekom s kompletnou zbierkou Seven second summits. Viac na našej FB stránke