Ostrov Krk: lezenie v okolí Bašky

23.07.2023
ostrov-krk-lezenie-v-okoli-basky

Ostrov Krk je najľahšie a najrýchlejšie dostupný Chorvátsky ostrov v smere zo severu. Nachádza sa v severnej časti Jadranu hneď pod Rijekou a s pevninou je spojený mostom. Ten bol kedysi spoplatnený, teraz už ním prejdete zadarmo.

Je to už niečo cez desať rokov, čo sme na týchto stránkach priniesli info o možnostiach lezenia na skalkách v Baščanskej doline nad letoviskom Baška na ostrove Krk. Vtedy sme písali o dvoch oblastiach: Portafortuna a úplne novej oblasti Belove stijene.

Tento rok na prelome mája a júna sa nám podarilo do spomínanej oblasti zavítať znovu a v tomto článku by som chcel v krátkosti spomenú,ť čo sa odvtedy pre lezcov zmenilo. Pribudli totiž ďalšie tri odistené menšie oblasti, ktoré ponuku ešte máličko vylepšili.

Portafortuna_alebo_v_preklade_prináša_šťastie_;)

Portafortuna:

Táto najväčšia a najstaršia lezecká oblasť zostáva stále aj najlepšou, pribudol jeden maličký sektor s ľahkými cestami, ináč sa veľa nezmenilo. Po 10 rokoch už bolo cítiť, že tu je viac lezcov ako kedysi, predsa len informácie sú v dnešnej dobe ľahko dostupné. Táto oblasť má množstvo pekných a ľahkých ciest, v ktorých si precvičíte lezenie po nohách a nebudete potrebovať silné ruky. Nájdu si tu však niekoľko pekných ciest aj náročnejší lezci.

Úplná paráda je, že treba ísť od auta do kopca asi 20 minút a tento fakt udržiava návštevnosť v primeraných medziach ;) Novinkou oproti stavu spred 10 rokov je aj to, že krčma dole pri hlavnej ceste, ktorá vtedy bola zatvorená, je už dnes opäť v prevádzke.

Belove_stijene

Belove stijene:

Toto trošku odľahlé a pokojné miesto ostáva takmer bez zmeny, aj keď možnosti by tu boli. Nepodarilo sa nám zistiť, prečo tu rozvoj ustal. Trasu od auta som nahral na Stravu - nájdete ju pod článkom.

Bag:

Táto odistená skala sa nachádza asi 25 minút chôdze peši krásnym borovicovým lesom z mestskej časti Baški Zarok. Bývali sme v Zaroku, a tak super možnosť bola ísť liezť podvečer peši priamo z ubytka, bez použitia auta. Na Bagu sa nachádzajú pekné jednodĺžkové cesty na neolezenom vápenci, boli sme tu liezť až na konci nášho pobytu a boli sme príjemne prekvapení. Z dvoch možností ísť liezť peši zo Zaroku je táto určite tá lepšia.

Baška,_pohľad_z_pláže,_červenou_vyznačené_sektory_Bag_vľavo_a_Ljubimer_vpravo

Ljubimer- Reinis Biergotter:

Táto maličká oblasť je zo Zaroku možno o pár minút bližšie ako Bag, ale nachádza sa tu len osem ciest, ako uvádza sprievodca. To by mohlo stačiť na 1 - 2 kratšie podvečerné lezenia. Na Bagu aj tu sme vždy liezli už v tieni, na slnku, ktoré už začiatkom júna riadne vypekalo, by som si tu lezenie veľmi predstaviť nevedel.

Jurandvor:

Táto malá lezecká oblasť sa nachádza na opačnej strane Baščanskej doliny ako všetky vyššie spomínané. Neboli sme v nej liezť, a tak prikladám iba jednu fotku z netu. Na toto miesto práve poobede praží slnko. Nachádzajú sa tu cesty obtiažnosti 6 a vyššie.

V okolí Bašky sa ešte nachádza menšia odistená stienka v zálive Bunculuka, tá je síce v bezprostrednej blízkosti mora, ale už pred časom sme pri obhliadke zhodnotili, že tu sa moc neoplatí prísť liezť. No a priamo nad Zarokom sa nachádza na pohľad zaujímavá oblasť, divočina so skalnými vežami, kam prakticky nikto nechodí. Podľa online sprievodcu tu je pár ľahkých, viacdĺžkových ciest. Preskúmať to bližšie sa nám nepodarilo, bude sa aspoň kvôli čomu zase vrátiť.

Všetky spomínané oblasti s potrebnými informáciami aj s popisom ciest a obtiažností nájdete v lezeckom sprievodcovi - odklik tu:  Lezecký sprievodca online

v_tejto_oblasti_priamo_nad_Zarokom_sú_podľa_sprievodcu_ľahké_viacdĺžky

Lezenie v okolí Bašky určite nebude zaujímavé pre ambicióznych lezcov, ktorí lezú vyššie obtiažnosti, ale pre množstvo rekreačných lezcov, ktorí prídu na toto miesto predovšetkým kvôli moru, je možnosť lezenia na krásnych, ľahkých a dobre odistených cestách určite vítaným spestrením pobytu. Ja len doplním, že také množstvo ľahkých ciest, aké sú napríklad v Portafortune, nenájdete len tak hocikde a toto miesto je úplne ako stvorené pre večných začiatočníkov, ktorí po zime strávenej na lyžiach sa na jar vyberú opäť trochu rozliezť niekde na skalky...