Hermann Buhl: Bicykel a Piz Badile

28.11.2022
hermann-buhl-bicykel-a-piz-badile

Piatok 4. júla 1952, Hermann Buhl ešte na počiatku svojej veľkej kariéry alpinistu (neskôr nasledovali prvovýstupy na Nanga Parbat a Broad Peak) vyráža z Innsbrucku s bicyklom. Do Landecku sa prepraví vlakom a odtiaľ už na bicykli, údolím rieky Inn stúpa hore Engadinom, prechádza cez St.Moritz, Maloju a po 150 km parkuje bicykel v Bonde (údolie Bergelu).

Odtiaľ vyráža peši pod SV stenu žulového obra Piz Badile (3308m). Po krátkom spánku v bivaku v sobotu skoro ráno nastupuje do steny a vysóluje slávnu Cassinovu cestu (6+) V nedeľu zostupuje naspäť dole ku bicyklu (aktualizované: zliezol severným hrebeňom tzv. Nordkante obtiažnosť IV. čo je pri zlezení bez zlaňovania ďalší TOP výkon) a vracia sa na ňom späť domov do Innsbrucku.

V závere cyklojazdy zaspáva od únavy, po páde sa preberie v priekope, bajk je zničený, a tak ho berie na plece. Po x km peši sa mu podarí autobusom dostať domov. V pondelok nastupuje do práce...

Toľko história...

Piz_Badile_a_vysvietená_SV_stena_ktorou_vedie_Cassinova_cesta

V lete 2021 Maurizio Panseri a Marco Cardullo vyrážajú na bicykloch v Buhlových stopách, aby neskôr akciu zakončili výstupom Cassinovej cesty na Badile. Taliansky film tvorcov Alberta Valtellinu a Maurizia Panseriho podrobne mapuje nielen tento úžasný Buhlov podnik, ale v takmer 1,5 hodinovom filme zachytávajú množstvo ďalších príbehov z lezeckej scény z okolia Bergelských Álp a ich najhlavnejšieho kopca: Piz Badile.

Veľmi silným momentom celého filmu je rozprávanie Buhlovej dcéry, ktorá rozpráva o živote svojej matky potom, ako sa jej muž a otec z tej druhej expredície už nevrátil. Ako 32 ročný zahynul pri výstupe na sedemtisícovku Čhogolisa, keď predtým sa mu s druhmi podaril prvovýstup na Broad Peak. Silným momentom je rozprávanie o tom, ako sa jej opakovane sníval sen, v ktorom sa jej otec po rokoch vrátil a nikto okrem nej ho nespoznal...

Cieľom tohto článku ale nie je písať o filme, ktorý ste si mohli pozrieť počas nedávneho festivalu horských filmov v Poprade, ale o určitej paralele medzi menej známym počinom lezeckej legendy a súčasnosťou.

Hermann_Buhl

Človek neznalý minulosti by totiž ľahko mohol získať pocit, že zakladateľom rýchleho a ľahkého štýlu v horách bol niekto ako Ueli Steck a že kedysi boli lezci tradicionalisti, dodržiavajúci zásady a pravidlá. Až detailnejšie nazretie do histórie nám odhalí fakt, že horské aktivity, ktoré sa nám zdajú ako výstrelky modernej doby, v podstate tu boli už dávno a ich protagonistami boli často tie najväščie ikony scény.

Tento počin Hermana Buhla som preto už dávno plánoval vytiahnuť na svetlo a zviditeľniť rovnako ako na tejto stránke spracovaný menej známy, ale veľmi významný počin Waltera Bonattiho a jeho prechod Álp na lyžiach.

Myšlienky na pripomienku tejto významnej lezeckej akcie som našťastie nemal iba ja, a tak mi nakoniec k tomuto článku výrazne napomohlo zhliadnutie spomínaného talianskeho filmu.

www.albertovaltellina.it

LA BICICLETTA E IL BADILE - TRAILER from Alberto Valtellina on Vimeo.

Fotky Hermann Buhl: Bicykel a Piz Badile

RE: Hermann Buhl: Bicykel a Piz Badile
sherpa 29.11.2022
tu daco k zostupu > https://www.swissinfo.ch/eng/multimedia/the-great-north-faces/30825100

Martin 29.11.2022
šialenstvo, on zliezol Nordkante, lano predsa nemal a aj keby vtedy tam žiadne zlaňáky spravené neboli... "After some rest, Buhl descended by the North Spur, still a stiff grade IV rock climb. During the night of July 6 to 7, he cycled back across the Swiss border. At 4:30 a.m., some 15 km before Landeck, he fell asleep on the bike and fell into the Inn River. He suffered only minor bruises, but his bike was damaged. “To “Zum alten Zoll” guesthouse on foot, then back to Landeck by bus” concludes Buhl’s diary."

RE: Hermann Buhl: Bicykel a Piz Badile
sherpa 01.12.2022
Buhl musel byt makac v kazdej sfere, ked vybicykloval a vyliezol a potom zliezol toto tymto stylom, ale podla mna to "len trenoval" na tu lajnu na Nanga Parbat, a aj ked si tam potom supol kusok "povzbudzovaku", ta lajna doteraz ma iba nase legendarne ceskoslovenske opakovanie z 1971. je to narocny vystup a zostup, zainteresovani vedia preco.

Martin 13.12.2022
hej presne, v každej sfére, nechal po sebe vdovu a dve maličké dcérky...