Via ferrata Rino Pisetta

30.07.2011
via-ferrata-rino-pisetta

Obrázok strmej skalnej steny týčiacej sa nad mestečkom Sarche, neďaleko Talianskeho Lago di Garda som mal stiahnutý v počítači už nejaký ten rôčik. Ešte nejaký čas predtým som si v sprievodcovi prečítal o tom ako v roku 1984 postavená ferrata vyvolala veľké diskusie medzi rôznymi alpskými organizáciami. Boli dokonca veľké tlaky na jej zrušenie. Dôvodom týchto debát bola predovšetkým obtiažnosť a expozícia tejto zaistenej cesty (Via atrezzata).

V čase svojho vzniku bola táto ferrata považovaná za najťažšiu v Európe. Stavitelia totiž úplne vylúčili všetky stúpacie pomôcky a samotnú ferratu tvorí len natiahnuté oceľové lano. Cesta vedie pravou časťou steny týčiacej sa nad Sarche. Argumenty odporcov, že zasahuje do lezeckých ciest sú neopodstatnené. Všetky významné lezecké cesty vedú v ľavej časti steny a ferrata prebieha systémom pilierikov a platní, prerušovaných chodeckým terénom. V týchto miestach sa vraj nelezie, ale jednu vynitovanú cestu som predsa len vľavo od ferraty zbadal.

V Sarche, na chodníku pri križovatke v centre nájdete tabuľu (foto) s nákresom ferraty a najhlavnejších lezeckých ciest. Od tabule si dajte vľavo vbok a po niekoľkých desiatkách metrov zbadáte smerovník, ktorý vás už navedie správnym smerom. Pod nástup vedie strmý štrkový chodníček, prevážne borovicovým lesom. Treba počítať s tým, že sa predsa len nachádzate v krajine s teplým podnebím a v prípade slnečného počasia bude na ferrate pekne horúco. Šetriť s vodou sa nemusí vyplatiť. Možnosť dočerpať je až pri prameni na zostupe

Samotná ferrata začína vo výške 570 metrov. K nástupu vás dovedú tabuľky, ktorých je poskromne. Začiatok je označený veľkou bronzovou tabuľou. Hneď od začiatku ferrata začína pekne strmo a tak na prvom ľahšom mieste si odsadávam do smyčky a prezúvam si tenisky za lezečky. Slávka začala v lezkách už zdola a tak na mňa čaká. S lezkami to už ide parádne aj po hladkých platniach s vyšmýkanými stupmi. Dalo by sa ísť samozrejme aj bez lezečiek, ale s nimi sme si to oveľa viac vychutnali a namiesto používania hrubej sily rúk sme si potrénovali lezeckú techniku nôh.

Ferrata vedie systémom pilierikov a platní prerušovaných aj chodeckými pasážami. Je na nej dostatok miesta na odpočinok. Ťažké miesta striedajú ľahké úseky. Najťažšie úseky sú mierne položené platne len s malými alebo žiadnymi stupmi na nohy. Nie sú na nej žiadne previsy, ktoré by si vyžadovali nadpriemernú silu paží. Počas celého výstupu sme si vychutnávali nádherné výhľady do údolia Sarche. Toto údolie zakončené kultovým lezeckým mestečkom Arco je známym rajom lezcov.

Na vrchole sme si dopriali posledné výhľady a vrcholové fotky na všetky strany a nasledoval zostup. Vedeli sme, že je možné zostúpiť dvoma možnosťami. Vľavo alebo vpravo. Najprv sa však musíte dostať do dedinky Ranzo na severnom okraji hory. Celkove bol zostup veľmi zle značený a keďže sme sa na tejto túre dostali aj mimo našej turistickej mapy tak o zábavu bolo postarané. Aby rozhodovanie o správnom smere malo aj tú správnu kulisu, tak pre istotu začalo pršať.

Po rôznych prieskumných výpadoch sme nakoniec našli skratku suťoviskom vedúcu veľmi zlým terénom a značenú len sem tam nejakým mužíkom. Rozhodne ju neodporúčam na zostup. Naokolo po ľahkom chodníku to určite nebude pomalšie. (Pozrite fotku)

Náš konečný dojem z túry neovplyvnil ani rozpačitý a veľmi zle značený zostup. Je to veľmi pekná túra s nádhernými výhľadmi v divokej prírode. Stretli sme len jedného človeka. Táto ferrata už určite nie je najťažšia v Európe. Naším favoritom na najťažšiu ferratu zostáva aj naďalej Tabareta v Suldene.

Via ferrata Rino Pisetta:

Prístup: V Trente odbočíte z diaľnice smer Riva del Garda (Gardasee), po asi 20 km cesta prechádza cez mestečko Sarché, zaparkujte pri nákupnom centre vľavo pri ceste.

Čas:       Na výstup aj zostup bez blúdenia a so zastávkami by malo stačiť cca 5-6 hodín. Čas potrebný na ferratu udáva sprievodca 3hod.

Výstroj:  Ferratový set, prilba, rukavice, odporúčame lezečky, Pozor: zoberte si na túru dostatok tekutín, ferrata je na slnečnej strane

Obtiažnosť: V čase výstavby v roku 1984, bola táto ferrata považovaná za najťažšiu v Európe, čiže obtiažnosť´= E

Prevýšenie:  Sarche 259m - vrchol cima Garzolet 970m = 711m

Fotky Via ferrata Rino Pisetta

RE: Via ferrata Rino Pisetta
sisa 31.07.2011
paradička - ked si pomyslim ze som tam bola pred rokom a toto mi uslo - tak mi je do placu:-((( Ale krasne foto mate, muselo byt super.