Horská fotografia z pohľadu Alexandra Luczyho

11.06.2017
horska-fotografia-z-pohladu-alexandra-luczyho

Začínam optickým blufom, lebo tento úvodný obrázok nie je skutočný, ale práve to je Šaňov štýl fotografie: vyvolať emócie, ktoré vedú k otázkam.

Profesionálny fotograf vraj zásadne odmieta robiť obrázky, ktoré nezodpovedajú realite. Ale má aj málo porozumenia pre iný druh fotografie. U profesionálov je rozšírená mienka, že obraz, ktorý je digitálne zmenený, je bastard.

Je to ale naozaj tak? Veď predsa Šaňo sám bol profi horský vodca, pozná realitu hôr naspamäť a skúsil ju aj na vlastnom tele. A predsa vidí hory aj z iného uhla pohľadu.

Keby sme sa dívali na fotografiu príliš úzkym pohľadom profesionála, tak nemáme demokraciu. Aj v nej sú aktívne rozličné strany s rozličnými názormi. Alebo by sme chodili oblečení ako Číňania za Mao Ce-tunga, všetci v modrých anzúgoch. Pozrime sa teda na niektorých aktérov tohto, dá sa pravdivo povedať, umenia.

Máme tu napríklad špičkového lezca Igora Kollera, ktorého fotografia podloží maximálny športový výkon. Tu napríklad:

Iný typ je napríklad Vlado Linek, ktorý prezentuje fotografiou a filmom celý ťažký výstup, to má už ale informačný charakter. Ďalší je Martin Šperka, ktorý využije ako expert techniku kamery.

Samozrejme, že Šaňove fotomontáže sa zdajú byť nerealistické, ale svojou mimoriadnosťou nadchnú človeka, ktorý má zmysel pre estetiku. To dobré nemusí byť vždy len kaviár. Mnoho Šaňových montáží vzniklo len náhodne, pri skúšaní jednotlivých fotografií. Bez toho, aby za tým bola nejaká vopred premyslená idea. Tak sa spolu môžu ocitnúť napríklad Eskimák a černoška zo Sahary a u Šaňa je možné, že majú spolu svetlovlasé deti s modrými očami. Genetika a logika je totiž pri fotomontážach vylúčená. Šaňo sám tvrdí, že niektoré sa mu nepodaria a sú skôr gýčové, ale nechá ich žiť. Tam je ale ten pes zakopaný: nájsť tú správnu symbiózu, čo sa ale Šaňovi väčšinou podarí.

Ako skoro každý fotograf, aj Šaňo tvrdí, že vrcholom fotografie je čierno-biela, ako v začiatkoch fotografovania. Nie je to ale doktrína, to musí každý sám posúdiť. No len keď sa to vie, vzniknú krásne fotky. Pre každý prípad, tu je niečo na posúdenie:

Nechcem glorifikovať Šaňove úspechy vo svete s jeho mimoriadnymi fotografiami, ale uznania a získané ceny na medzinárodných pódiách hovoria jasnou rečou o jeho dlhoročnom diele. Ak sa mu k tomu podarí ešte niečo pridať, budeme sa všetci tešiť a ja dúfam, že to bude aj trochu zmena popri jeho celoživotnom lezení.

Jano Banko

P.S.: Tu nasledujú nejaké Šaňove fajnoty, ale komentáre k nim prosím len s menom, nie anonymne.

Fotky Horská fotografia z pohľadu Alexandra Luczyho

RE: Horská fotografia z pohľadu Alexandra Luczyho
scandinavia (scandinavia@scandinavia.sk) - 12.06.2017
Je to Pán fotograf

alex luczy (alexandre.luczy@bluewin.ch) - 12.06.2017
dakujem janicko banko za mily prispevok. kto hlada najde, hovori sa. ja som hladal vo fotografii "inu" cestu, ci som ju nasiel, to nech posudia ini. nielen v horach sa robia prvovystupy, ale aj vo vsetkych inych ludskych aktivitach. ja som tie foto-prvovystupy hladal, a hladam ich stale. srdecne vas vsetkych zdravim sano alebo aj sanika

RE: Horská fotografia z pohľadu Alexandra Luczyho
sherpa 13.06.2017
Jano > pekne spracovane, takto sumarne. Sano > ty otvaras oci, kto chce vidiet obvykle aj uvidi. len pokracuj, mas fanusikov a aj elan do vyskumov ;-).

Martin Vetroplach 19.06.2017
ďakujem Jankovi Bankovi aj Šaňovi Luczymu za ich parádne príspevky, bez nich by to tu nebolo ono...