Bergel, Val Forno - Piz Casnil 3189m.

02.08.2017
bergel-val-forno-piz-casnil-3189m-

Švajčiarsko - Engadin - Maloja - Val Forno

Hneď za Malojou v smere na Chiavennu, ešte skôr než začnete v serpentínach prudko klesať treba odbočiť doľava na parádne veľké a bezplatné parkovisko. Odbočka je označená. Odtiaľto vedie cesta ku jazeru Lej Cavloc, ktoré patrí k najkrajším široko ďaleko ale samozrejme nie ďalej ako je Val di Campo :)

Keďže ma čaká dlhý deň nešpekulujem a idem po ceste, miestami štrk, inokedy asfalt. Dá sa ísť aj chodníčkom ale potom treba ísť okolo jazera. Popri malej reštaurácii so slnečnou terasou len prefrčím. Nedá mi však nevyfotiť tabuľu s ponukou dňa (foto)

Pokračujem ďalej okolo miestneho hospodárstva so zvieratkami rôznych druhov. V týchto miestach vedie chodníček nádherným alpským lesom s lúčkami a mokraďami. Z lesa sa vynáram pri odbočke na passo Muretto. Tu les pomaly končí. Pokračujem doprava smerom do Val Forno. Neskôr sa napájam na nový a čerstvo značený chodník vedúci do sedla Casnil Sud. Chatár z Fornohutte Beat tu s pomocou pár kamarátov urobil veľký kus práce. Preložili starý chodník a z veľkej časti vytvorili nový.

Val_Forno

Pod sedlom ma čaká ešte snehové pole. Nepredstavuje však žiadny problém a o chvíľu som už hore. Odtiaľto pokračujem smer Albigna, až po chvíli odbočím z chodníka doprava smerom hore na hrebeň. Čaká ma hrebeňový výstup na Piz Casnil. Teším sa z nádhernej žuly, ktorou je Bergel taký známy. Ostrý hrebienok vedúci na vrchol budí z odstupu rešpekt. Na niekoľkých miestach visia aj smyčky, nákdem aj skobku ale žula

poskytuje parádne a tutové chyty. Jedno exponované miesto v ktorom visia smyčky obliezam sprava a potom už po hrebeni valím až na vrchol. Tu následuje kochanie určite nie tuctovou panorámou. Ešte neviem ako dole takže adrenalín na vrchole neopadá. Pamätám si len, že som čítal: "Po mužíkoch dole smerom údolie Albigna". A naozaj, ani by som neveril, že mužíci vedia tak spoľahlivo ukázať pomerne komplikovaný zostup... no takmer ako na Gerlachu :)))  ;)

Zostúpim na začiatok hrebeňa ktorým som liezol hore do tzv. Pass Casnil Nord. Odtiaľto by bolo výhodné zbehnúť rovno dole do doliny čo sa mi aj darí...

Val_Forno_-_výhľady

Netrvá to moc dlho a už sa zastavujem na chate Forno. Času aj síl mám dosť a tak som zvolil cestu domov zaujímavejšiu ale o to dlhšiu a ťažšiu :)

Na chate stretávam chatársky pár. Pamätajú si ma z minuloročnej návštevy. Dozvedám sa novinky: po dokončení chodníku na Pass Casnil Sud chatár Beat pripravuje novú značenú a reťazami zabezpečenú trasu na Monte Rosso.

Fornohutte_-_Capana_del_Forno_2574m.

Ešte nikdy som nestretol chatára v žiadnej krajine, ktorý by sa s takým elánom a nasadením venoval chodníkom a trasám v doline... Klobúk dolu...

Alenka je rada, že si môže pokecať vo svojej rodnej češtine a po jej podrobných správach z doliny už viem kde sa už čoskoro vrátim.

Val Forno - einfach foornomental.

www.fornohuette.ch

Fotky Bergel, Val Forno - Piz Casnil 3189m.