Via ferrata na Paternkofel 2744m.

09.10.2010
via-ferrata-na-paternkofel-2744m-

Monte Paterno alebo po nemecky Paternkofel (2 744 m n.m.) bol náš ďalší cieľ v Dolomitoch. Ide o veľmi známy a výrazný vrchol v Sextenských dolomitoch, ktorý sa nachádza nad chatou Rif. Tre Cime - A. Locatelli (2 405 m n.m.). Odtiaľto začína aj známa via ferrata Vojnová cesta De Luca – Innerkofler.

My sme sa však na tento vrchol vybrali inou ferratou. Opäť sme sa autobusom vyviezli na Rifugio Auronzo (2 320 m n.m.) a pokračovali sme po chodníku č. 101 do sedla Forcela Lavaredo (2 454 m n.m.). Pokračujeme po neznačenom chodníčku po hrebienku vpravo pod skalnú stenu. Tu začína ferrata, ktorá ide po vojenskom chodníku s exponovanými rímsami, tunelmi a oknami. V sprievodcovi je označená ako ťažká zaistená cesta – C. Po prejdení cez skalné okno na druhú stranu skalnej steny sa dostaneme do sedla Passportenscharte (2 589 m n.m.). Odtiaľto po rímsach klesneme k suťovisku, ktorým vystúpime do štrbiny Gamsscharte (2 650 m n.m.).

Tu už začína vrcholová ferrata, ktorá sa rozdeľuje na výstupovú a zostupovú. Jedná sa o veľmi frekventované miesto, takže sa aspoň z časti dá predísť zápcham. Ide o krátky zaistený úsek po ktorom nasleduje výstup suťou a skalnými prahmi až na vrchol. Stojí tam vysoký kríž a vždy je tam množstvo ľudí. Výhľady sú skutočne veľkolepé na všetky strany.

Zostupujeme späť do štrbiny Gamsscharte. Odtiaľto zostupujeme ferratou strmo dole smer Rif. Tre Cime - A. Locatelli. Ide o veľmi frekventovanú ferratu a tak na niekoľkých miestach čakáme, kým prejdú turisti oproti. Ďalej schádzame sieťou tunelov a opevnení nazývaných Galleria Paterna. Čelová lampa je tu nevyhnutná! Po vyjdení z posledného tunelu je už chata na dosah. Prechádzame okolo známej skalnej veže Frankfurter Wurstl a za chvíľu sme pri chate.

Záver je taký istý ako z prvého dňa: Prichádzame k chate Rifugio Tre Cime - A. Locatelli a pokračujeme po ceste č. 101 do sedla Forcela Lavaredo. Odtiaľto už len klesneme na chatu Rifugio Auronzo a okruh je uzavretý.

Takisto sa opakuje aj to, že sme nestihli posledný autobus a tak ideme stopom. Opäť to bolo rýchle a bez problémov. A tak si už len vychutnávame podvečer náladu Dolomitov v kempe.

Na ďalší deň prichádza nízka oblačnosť a na poobedie hlásia dážď. Takto má byť aj nasledujúce dni a tak sa predčasne vraciame domov. Nič to nezmenilo na tom, že sme tu strávili pár skutočne krásnych dní v nádherných horách. Určite sa tu ešte vrátime.

Peter Kračmer

Fotky Via ferrata na Paternkofel 2744m.

RE: Via ferrata na Paternkofel
marians 11.10.2010
tiez sme si tento rok tuto turu uzili za nadherneho pocasia a dokonca sme mali aj stastie na to, ze sme tam boli takmer sami. tiez som o tom chcel napisat, no nejako som sa nerozhybal a lepsie by som to aj tak nenapisal:) pripajam este jedno pekne foto: http://picasaweb.google.sk/marian.surnicin/Dolomity201007#5494585144458311618