Vetroplach v raji kamzíkov II.

23.08.2019
vetroplach-v-raji-kamzikov-ii-

Švajčiarsko, Berninské Alpy, Val Roseg, Pontresina

Horský masív, hrebeň ohraničujúci Val Roseg z východu ponúka kus divokej a krásnej prírody. Celá táto oblasť je aj akási forma prírodnej rezervácie s dôrazom na zákaz polovačky. Značkovaný chodník je tu len jeden vedie z vlakovej stanice Morteratsch na Piz Chalchagn. Je tu ale dostatok možností na vysokohorskú turistiku po chodníčkoch značených iba skalnými mužíkmi a po teréne kde si na suti pomedzi voľné kamene človek musí hľadať tú správnu cestu sám.

V rámci tréningu pobehov som sa do tejto oblasti vybral v lete znovu. Cieľom nebol nový kopec keďže som už na všetkých hlavných vrcholoch hrebeňa stál ale na všetky som mal vystúpiť pre mňa novou trasou a to bola motivácia dostatočná...

zľava:_Chalchagn,_Mandra__Misaun,_dole_v_tieni_Val_Roseg

Z hotela Roseggletscher som ráno vybehol chodníčkom dole do Pontresiny. Tu v krásnom smrekovcovom lese začína chodník ktorým sa dostanem až hore na hrebeň. Najprv po značke a potom intuitívne odbočujem na dobre viditeľný a skalnými mužíkmi značený chodník smer Chalchagn. Nad pásmom lesa sú tu úžasné výhľady nielen na Val Roseg.

Na vrchol som sa dostal pomerne ľahko. Video z výhľadom som pripojil dole pod článok. Nasledoval hrebeň na Piz Mandra, tu už trebalo zapojiť do hry aj fantáziu pri prekonávaní prekážok ktoré sa postavili do cesty. Z Mandry pokračujem na Piz Misaun, zaujíma ma ako sa dostanem hore, odtiaľto som naň ešte nikdy nevystúpil. Trošku obleziem hrebeň zo strany Val Roseg a pohodlne sa dostanem až na vrchol. Z tejto strany je nakreslená aj skialpová trasa, tiež som tu v zime ešte nebol.

Val_Roseg

Z Misaunu zostupujem dole smer chata Boval nachádzajúca sa v doline Morteratsch. Potrebujem sa najprv ale dostať dole žľabom ktorý končí stienkou. Zliezanie tak za tri. Potom už to ide po voľnej suti výborne. Využívam ešte hojné snehové polia, po nich sa beží dole oveľa lepšie ako po kamenoch.

Nestretávam celý deň nikoho až kým neprídem ku chate, samozrejme okrem kamzíkov. Vo švajčiarskej mape sa miestu na hornom okraji lesa popod spomínané vrcholy hovorí Raj kamzíkov. nuž raj to je nielen pre kamzíky ale aj pre vysokohorských turistov ktorí sa neboja pohybovať v takomto teréne. Podľa kamenných mužíkov je jasné, že tu vo švajci je to činnosť obľúbená...

panoráma_Berninských_Álp_a_ľadovec_Morteratsch

Na chate dopĺňam tekutiny a vyrážam naspäť cez Fuorcla Boval do doliny Roseg. Čaká ma poriadne stúpanie v závere okorenené výstupom tak na hranici trojky. Je to značené farbou a dobre odistené nitmi. V exponovaných miestach sa veru aj nitu musím pridržať.

V sedle Boval si vydýchnem, že som to stihol pred búrkou a už ani nerozmýšlam, že by som ešte niečo pridal. Na dnes stačilo a zbieham v teniskách po ľadovci pomedzi Piz Tschierva a Piz Morteratsch smerom ku chate Tschierva. Nechcem riskovať, že by ma búrka uveznila na chate a tak zbieham rovno až dole do Rosegu...

túra mi trvala 8 hodín, nastúpal som 2600 v.m. a hodinky ukázali 31km

Fotky Vetroplach v raji kamzíkov II.