V.Tatry - Puškášov pilier na Ganek

21.01.2012
v-tatry-puskasov-pilier-na-ganek

Puškášov pilier na Ganek 2459m.n.m.  bol jedným z ďalších cieľov našej októbrovej šnúry vo Vysokých Tatrách. Pekná klasická cesta, vedúca z Rumanovej dolinky na jeden z tatranských štítov v hlavnom hrebeni Vysokých Tatier. Sprievodca (Puškáš) hlásil obtiažnosť klasických V. Po nástupe Zlomiskovou a Rumanovou dolinkou sme sa ocitli pod jasným a zreteľným pilierom. Prečítali sme si ešte raz opis, prefotený zo sprievodcu (foto), a začali sme liezť.

Prvá dĺžka je ľahká, končí pod výrazným strmým skalným pásom. Kadiaľ ďalej? To bola hlavná otázka celého dňa. Orientácia v ceste je v Tatrách asi tá najdôležitejšia vec. Skúšali sme hľadať staré skoby, pozerali sme sa, kde je to najviac olezené a po chvíli sme sa rozhodli pre vhĺbenie, vedúce mierne vpravo. Dosť sa to líšilo od našej pôvodnej predstavy, ktorú sme mali pod stenou, ale všetky varianty vľavo hore sa zdali byť neolezené a ťažšie ako klasická V.

Naliezol som do začiatku vhĺbenia, založil nejaké frendíky a zbadal som starú skobu. Konečne! Vzápätí ďalšiu. Preliezol som päťkové miesto, o chvíľu ešte jedno zaujímavé miesto a už som si to smeroval vľavo, smer hrana piliera. Týmto sa obtiažnosti cesty v podstate skončili. Valili sme si to hranou piliera až na vrchol. Pod vrcholom som sa ocitol na jednom mieste moc vľavo. Skala rozlámaná, neolezená, vlhká, ale nebolo to ťažké... Nuž orientácia v ceste... Také je lezenie v Tatrách.

Pod vrcholom sme vľavo od piliera na nápadnom balkóne zbadali krížik. Nešli sme až k nemu, bol trochu od cesty. Hmm... Táto cesta sa zapísala pred rokmi do histórie tatranského lezenia neslávne, čiernymi písmenami...

Popri orientácii je dôležitá ďalšia vec: pozor na voľné kamene! Nič nie je isté! Aj o tom je lezenie v Tatrách.

Puškášov_pilier_na_Ganek

Zostup z Ganku vedie smerom do Gankovej štrbiny pod Rumanovým štítom. Mali sme ešte čas a tak sme batohy nechali pod ním a vybehli ešte hore. Krásny deň sme tak okorenili druhým "vrcholom".

K samotnej ceste by som ešte dodal: základ je trafiť sa na začiatku druhej dĺžky do správneho smeru - cesta tu trošku odbočuje vpravo, aby sa po prekonaní skalného pásu vrátila späť vľavo na hranu piliera. V kĺúčových miestach sú staré skoby, ktoré vám povedia že ste správne. Výstroj: sada frendov, čoky, smyčky.

foto: Matúš,Martin - použité boli aj fotky z nášho archívu

Fotky V.Tatry - Puškášov pilier na Ganek

RE: V.Tatry - Puškášov pilier na Ganek
Jano 30.12.2012
Martin nemaj strach to napisat, tam mal pech Gipsy, Vlado Tatarka, preco tam isiel na ten kamenolom, vie len on sam. Ani Vladka,co s nim liezla to nevie.