Po stopách 1. sv. vojny: Sas de Stria a Lagazuoi

29.09.2010
po-stopach-1-sv-vojny-sas-de-stria-a-lagazuoi-

Ďalšia túra, ktorú sme absolvovali v Dolomitoch bola nenáročná po technickej stránke, no fyzicky určite náročnejšia. Začali sme v horskom sedle Passo  Falzarego (2105 m n.m.), ktoré sa nachádza asi 17 km západne od Cortiny d´Ampezzo.

Pri pohľade zo sedla na západ neunikne pohľadu dominantný skalný štít. Jeho názov je Sas de Stria (2477 m n.m.). Na jeho vrchol vedie aj turistický chodník po bývalých zákopoch a vojenských opevneniach. A tak ideme po chodníku č. 424 smerom do horského sedla Passo di Valparola. Chodník ide popod západnú stenu Sas de Stria, kde sú cvičné cesty pre lezcov a stredom steny sa tiahne výhľadový chodník Galleria Goiginger. My však ideme až k parkovisku pred múzeum Tre Sassi. Odtiaľto pokračujeme po značenom chodníku cez už spomínané pozostatky z vojny až na vrchol. Z vrcholu je skutočne na čo pozerať, hneď oproti je Lagazuoi, v diaľke vidno Marmoladu, Piz Boé a ďalšie masívy Dolomitov.

Po fotení a obzeraní všetkých krás navôkol sa vraciame späť tým istým chodníkom k múzeu Tre Sassi. To však bolo práve zatvorené, takže sme ho nenavštívili. Pokračujeme však ďalej a naším cieľom je Lagazuoi Pizo (2778 m n.m.). Od múzea ideme chodníkom Sent del Kasejager. Traverzom nás vedie suťoviskami smerom späť na Passo Falzarego a potom stúpa prudko hore pod skalné steny. Tu sa začína krátky úsek zaisteného chodníka a veľkým spestrením je aj most ponad priepasť. Potom je už chodník jednoduchý ale stúpa prudko nahor. V závere sa ešte vyskytne pár miest zaistených lanami, avšak skúsenejší to prejdú bez ferratovej výstroje. Po širokom vrcholovom hrebienku sme sa dostali ku krížu, kde sú  desiatky ľudí. Väčšina z nich sa tu dostala lanovkou, ktorá premáva z Passo Falzarego na chatu Rifugio Lagazuoi (2752 m n.m.). Tu sme si dali chutný obed a pauzu.

Z Rifugio Lagazuoi sú krásne výhľady na Tofany a Cinque Torri. Odtiaľto schádzame sieťou tunelov z 1. svetovej vojny. Celý masív je prevŕtaný ako ementál. Niektoré miestnosti sú zrekonštruované a dokumentujú ťažký život vojakov v tej dobe. Na tento zostup sa doporučuje prilba a pevná obuv, nevyhnutná je čelová lampa. Okruh sa nám zostupom uzatvára a sme späť v sedle Passo Falzarego.

Horúci letný deň však nekončí a my sa presúvame do Cortiny d´Ampezzo. Prejdeme si celé námestie, kde je veľmi veľa ľudí a skutočne živo. Nakoniec dňa sa presúvame do nášho kempu a tešíme sa na ďalší deň.