Kostarika – Cerro Chirripó 3820m

14.06.2011
kostarika-–-cerro-chirripo-3820m

V našich končinách je Kostarika vnímaná skôr ako dovolenková destinácia so špičkovými rezortmi či už na pobreží Pacifiku (Golfo de Papagayo) alebo Karibiku. Ohromná biodiverzita krajiny, z nej koncom 80-tych rokov spravila jednu z najprosperujúcejších krajín Strednej Ameriky. V podstate prechádzate z jedného NP do druhého. V Kostarike nájdeme okrem ľadovcov snáď všetko. Tyrkysové more, mangrovové porasty, suché oblasti na severe pripomínajúce savanu, lesy večne zahalené v oblakoch, dažďové pralesy, termálne pramene, aktívne sopky, dravé rieky, hlboké kaňony, členité horské masívy. A práve horské masívy NP Chirripó, nachádzajúceho sa na juhu strednej Kostariky, sa stali terčom nášho záujmu.

Východiskovým bodom do Národného parku Chirripó je mesto San Isidro de el General. Asi 40 tisícové osídlenie obklopené horami s vraj nakrajšími ženami v Kostarike vďaka zdravému horskému vzduchu. Tam sme nasadli do staručkého autobusu, ktorý obsluhuje prímestskú linku na hranicu NP  do Rivas. Autobus prekonáva výškový rozdiel asi 1000 m a 40 km úsek trvá minimálne 1,5h, v prevažnej časti len po nespevnenej ceste plnej výmoľov.
    Výstup na Cerro Chirripó prebieha z 99% tak, že si ľudia zaplatia prenocovanie na chate Los Crestones vo výške 3393m, kam sa dostanú z Rivas v priebehu jedného dňa a na druhý deň ráno vystúpia na vrchol, odkiaľ pri troche šťastia môžu pozorovať východ slnka alebo uzrieť oba oceány, ktoré Kostariku obmývajú.

My sme si u rangerov v Rivas zaplatili vstup do NP a stretli sa s otáznym pohľadom, keď sme predostreli náš plán. Absolvovať celú túru v priebehu jedneho dňa. Pre lepšiu ilustráciu treba povedať, že sa štartuje z výšky 1520m, prevýšenie činí 2300m na cca 19,5km. Podľa rangera do bol odvážny plán, ale po uistení, že sme vcelku v dobrej kondícii, nám poprial „feliz viaje“.
    Na druhý deň o šiestej sme za svitania a zvukov prebúdzajúceho sa „lesa v oblakoch“ vyrazili. Na naše nepríjemné prekvapenie bol chodník až do výšky 3000m totálne zablatený a vlastne po 3h chôdze už aj my. Podstatne sa týmto náš postup spomalil. Po siedmych kilometroch sme na novo vybudovanom prístrešku Llanos Bonitos doplnili pitnú vodu.  Občerstvení a plní elánu sme sa po chvíli vybrali ďalej.

plesá_pod_vrcholom

Málokde na západnej pologuli sa ešte v týchto nadmorských výškach nachádza naozaj krásny hustý les, cez ktorého závoj len kde-tu preniknú hrejivé lúče horského slnka zmierňujúce 100% vlhkosť vzduchu.
Po prekonaní hranice 3000m, porast badateľne zredol a vlhkosť vzduchu ustúpila. Zrazu sa otvorili nové, priam mystické pohľady na okolité pahýle stromov, pomedzi ktoré prúdili biele oblaky. Nie nadarmo sa to tu nazýva “cloud forest“.

Pred jedenástou sme konečne dorazili na chatu Los Crestones. V podstate je to viac budov, ktoré sú veľmi vkusne riešené a malebne vsadené do okolitého prostredia. Nezdržovali sme sa dlho a vyrazili na posledných 5,5km. Hranicu lesa sme opustili asi vo výške 3250m a teraz sme sa pohybovali už len v riedko porastenom teréne pod vrcholmi okolitých štítov. Po asi hodine a pol sa nám prvý krát odhalila vrcholová pyramída. Vyzerala síce blízko, ale prevýšenie na poslednom úseku vyvolávalo rešpekt. Po siedmych hodinách sme dorazili na vrchol. Výhľad na okolité strany zastierali prevaľujúce sa mraky. Vyskytuje sa tu niekoľko plies i mohutné morény, typická alpská krajina.

Keď sme o tretej vyrážali už z chaty na posledných 14km, začínal som tušiť, že tma nás zastihne niekde uprostred lesa. Okolo štvrť na šesť sa spustil dážď a v lese bolo zrazu šero oveľa skôr ako sme s tym počítali. Asi dva kilometre sme sa snažili behať, kým nenastala totálna tma a chodník nabral ešte blatistejšie dimenzie. Pripomínalo to jar v tatranských dolinách, kedy sa človek šmýka po firnových poliach. Akurát tuto sa pád v momente odrazil na čistote oblečenia. Za svetla čeloviek sme okolo siedmej večer prekročili prah nášho ubytovacieho zariadenia.

Tento trekking by som odporúčal všetkým záujemcom o prírodu. Uprostred týždňa sme za celý deň stretli troch ľudí. Pri troche šťastia môžete pozorovať exoticky vyzerajúce operence, opice či drobné cicavce. Ubytovanie na chate Los Crestones je potrebné zabezpečiť osobne minimálne jeden deň dopredu.