Gerlinde Kaltenbrunner - v harmónii s horami

03.11.2018
gerlinde-kaltenbrunner-v-harmonii-s-horami

Rakúska zdravotná sestra prepadla čaru hôr už v detstve. Prvé túry absolvovala ešte ako dieťa s partiou okolo miestneho farára, náruživého turistu a horala. Neskôr už ako mladá žena to začala skúšať vo vyšších horách cez dovolenku popri zamestnaní. Postupné krôčky neboli ľahké. Zďaleka nie vždy sa jej podarilo vystúpiť na vrchol.

Druhý himalájsky pokus však už vyšiel a postavila sa na vrchol Cho Oyu. Ako sama vraví: "Po štvrtej úspešnej osemtisícovke, ktorou bol Nanga Parbat som dostala toľko žiadostí o prednášky a premietania, že som sa odvážila odísť z práce a venovať sa mojej vášni profesionálne".

Odvtedy som si mohla dovoliť venovať oveľa viac času príprave ale aj dôležitej regenerácii. Darilo sa jej vystupovať na ďalšie osemtisícové vrcholy. Ako to už býva, vo vysokých kopcoch zďaleka nie je všetko ideálne a medzi jej zážitky sa okrem iného zaradil aj prípad keď musela sama po lavíne svojich druhov vyhrabávať zo zasypaných stanov - mŕtvych.

V závere jej himalájskej osemtisícovkovej kariéry sa jej do cesty postavila hora najťažšia a najnebezpečnejšia. K2 Okolo výstupu na ňu sa točí aj podstatná časť Gerlindinej prezentácie ktorú odpremietala na popradskom filmovom festivale.

Gerlinde_Kaltenbrunner

Na K2dvojke absolvovala celkom štyri pokusy. okrem iného zažila ako sa jej parťák švéd Fredrick Ericsson pri preliezaní ľadovej kľúčovej časti zvanej Bottleneck - hrdlo fľaše pošmykne a zrúti sa do hĺbky. Pri pokusoch o zdolávanie jej poslednej osemtisícovky ju v nevypísanej súťaži o to, ktorá žena na svete dosiahne prvá vrcholy všetkých osiem predbieha Španielska a Kórejska horolezkyňa. Španielka však použila kyslík a Kórejke neskôr jeden vrchol dodatočne po svedectvách šerpov neuznali.

Gerlinde na štvrtý pokus nakoniec vrchol K2 dosiahne a to nie hociakým štýlom. V malej skupine sa im to podarí zo severu z Tibetu v náročných podmienkach. Pod kopcom podnikajú ako jediná expedícia, bojujú so záľahami snehu, s nepriazňou počasia a aj s vlastnými pochybnosťami ktoré im kážu vzdať sa a expedíciu ukončiť. Nakoniec sa im podarí na vrchol vystúpiť na posledný možný pokus a aj to za dramatických okolností.

Gerlindine obrázky spolu s jej komentárom nenechajú nikoho na pochybách, že práve výškové horolezectvo je tým najväčším extrémom akému sa v súčasnej dobe ľudia na svete venujú... Výstup na K2 je veľkou bodkou za jej osemticícovou kariérou. Ako sama hovorí. "Nebolo to vôbec jednoduché rozhodnúť sa čo budem robiť ďalej. Pôvodne som rozmýšlala nad vecami ako napríklad Nanga Parbat v zime ale nakoniec som sa rozhodla, že s osemtisícovkami skončím. Celé rozhodovanie bol dlhý proces, nebolo to ľahké. Uvedomila som si aké som mala šťastie... s horolezectvom som ale neskončila. Na svete je toľko krásnych, nižších kopcov.

To, že toto obdobie pre ňu určite ľahké nebolo svedčí aj fakt, že v tom čase sa rozišla so svojím mužom, nemeckým horolezcom a prvým nemcom, ktorý stál na všetkých osmách Ralfom Dujmovitschom. O tom ale Gerlinde na svojej prednáške radšej nepovie nič...

Prezradí však veľa zaujímavých detailov so svojho zákulisia. Už vyše 10 rokov je vegánkou a veľmi aktívnou jogínkou. Počas výstupov sa venuje meditáciam a dychovým cvičeniam. Konzumuje iba ľahkú stravu a pokiaľ to je možné nespí v stane prípadne si ho necháva otvorený aby sa jej dostávalo čo najviac kyslíku. Počas expedície vraj pije denne 6 litrov tekutín!

Gerlinde_Kaltenbrunner

V súčasnosti sa okrem prednášok, expedícií a skalného lezenia ktoré má tiež veľmi rada venuje napríklad aj charitatívnej činnosti a podpore škôl v Nepále a Pakistane.

Počas besedy na festivale v Poprade táto charizmatická a silná žena napríklad s úsmevom rozpráva ako ju muži začali akceptovať a brať vážne až niekedy okolo jej ôsmej úspešnej osemtisícovky. Veľký dôraz kladie na psychiku a mentálnu prípravu. Rozhodujúce je pre ňu počúvanie jej vnútorného hlasu a intuície.

Aký je rozdiel vo vysokých horách medzi mužmi a ženami? znela jedna otázka na ktorú Gerlinde odpovedá: "Vo výške už nie je žiadny, tam tlačiac sa v malom stane sa už nepozeráme na to kto je muž a kto žena. Jedným z podstatných rozdielov je ale aj to, že muži vracajúci sa z expedície bez vrcholu nedokáž hovoriť o úspechu. Je to pre nich často totálny neúspech. Ona sama považuje za úspech každý návrat v zdraví a bez fatálnych následkov...

beseda_na_festivale_v_Poprade

Gerlinde je jedinou ženou, ktorej sa podarilo vystúpiť na všetky osemtisícovky bez použitia kyslíka. Jej účasť v Poprade bola veľkou udalosťou a jedným z vrcholov festivalu horských filmov v Poprade. Po jej zhliadnutí bolo určite o čom rozmýšľať...